panaszügyek
kezelésének SZABÁLYZATA
Első
Rendőri
Kiegészítő
Nyugdíjpénztár
Budapest,
2010.
TARTALOMJEGYZÉK
BEVEZETÉS..........................................................................................................................
I..
általános szabályok............................................................................................................
II. A
panaszügyintézés...........................................................................................................
II.1. A
panaszügyintézést
ellátó szakmai
terület...............................................................
II.2. A
panasz
felvétele......................................................................................................
II.3. A
panasz
rögzítése......................................................................................................
II. 2.4.
Tájékoztató...............................................................................................................
II. 2.5.
A panaszügy
intézése..............................................................................................
II. 2.6.
A
panaszügy-intézéssel kapcsolatos
utólagos
teendők..........................................
III. A
panaszügy-intézési
tevékenység
ellenőrzése...............................................................
záró
rendelkezések................................................................................................................
_____________________________________________________________________________________
Az
Első Rendőri Kiegészítő
Nyugdíjpénztár a
pénztártagok
panaszainak kezelése során a hatályos
jogszabályok rendelkezései alapján, az
azokban
meghatározott kötelezettségek
betartásával jár el.
A
hatályos jogi
rendelkezések nem tartalmazzák
minden esetben és
teljes körűen azokat a szempontokat, amelyeket az
önkéntes pénztárak a
gyakorlatban
kialakítanak, és
működésükben sikerrel
alkalmaznak saját munkájuk hatékonyabb
megszervezése és a
pénztártagok
igényeinek magasabb szintű
kielégítése
érdekében, ezért a jelen
„Panaszügyek
kezelésének szabályzata”
azokat az elveket
és gyakorlatokat tartalmazza, amelyeket az Első Rendőri
Kiegészítő
Nyugdíjpénztár
panaszügy-intézési
tevékenységük
kialakítása és gyakorlása
során szem
előtt tart, követendő piaci gyakorlatként elismer,
és amelyet - felismerve a piac
önszabályozó
erejének növekvő jelentőségét
- nem
kizárólag jogszabályi
kötelezettség
alapján, hanem önként, a jó
panaszügyintézés
általánosan
elfogadott egységes
mércéjeként követ.
A
szabályzat
alapelve, hogy az Első Rendőri
Kiegészítő
Nyugdíjpénztárral szemben
felmerült panaszok fontos ismereteket hordoznak a
Pénztár számára,
ezért azok
kezelésének,
kivizsgálásának,
elemzésének és
értékelésének
rendjét szervesen be
kell építeni a pénztár
tevékenységébe. További
alapelv, hogy a
Pénztár a panaszokat és a panaszosokat
mindenfajta
megkülönböztetés
nélkül, egyenlően,
ugyanazon eljárás keretében
és
szabályai szerint kezeli.
I. Általános
szabályok
I.
1. A
panasz
1. 1.
Panasz a Pénztár
tevékenységével,
szolgáltatásával,
üzemvitelével
szemben felmerülő minden olyan egyedi kérelem vagy
reklamáció, amelyben a panaszos a
Pénztár,
vagy a Pénztár
dolgozójának,
választott tisztségviselőjének eljárását
kifogásolja, azzal kapcsolatban konkrét,
egyértelmű igényét megfogalmazza
és a
panaszbejelentő személy, vagy szervezet
egyértelműen
beazonosítható, és a
bejelentés
valós, ellenőrizhető adatokat tartalmaz.
1. 2.
Nem
minősül panasznak, ha a pénztártag a
Pénztártól
általános
tájékoztatást,
véleményt vagy
állásfoglalást igényel.
I.
2. A panaszos
I. 2.1.
Panaszos lehet a pénztártag, a
pénztártag
kedvezményezettje, a pénztártag
munkáltatója mint jogi személy, jogi
személyiséggel nem rendelkező
gazdasági
társaság vagy más szervezet, vagy a
pénztárt adománnyal
támogató, mint
természetes személy vagy jogi személy,
jogi
személyiséggel nem rendelkező
gazdasági
társaság vagy más szervezet.
I. 2. 2. A
panasz
képviselő vagy meghatalmazott útján
történő benyújtása
esetén a
Pénztár vizsgálja a
benyújtási
jogosultságot, amelyet a benyújtó
meghatalmazással igazol.
I. 2. 3.
Panaszosnak tekintendő az a személy is, aki a
Pénztár
eljárását nem valamely
konkrét szolgáltatással, hanem
egyéb, a
szolgáltatással összefüggő
tevékenységével (pl.
hirdetés) kapcsolatban
kifogásolja.
II. 1. A
panaszügy intézését
ellátó szakmai
terület
II. 1. 1. A
panaszügy -
intézés elsődlegesen az
Igazgatótanács
feladata. A jelen szabályzat
betartását és
a panaszokkal kapcsolatos teljes körű
ügyintézést az Ellenőrző
Bizottság ellenőrzi és az
éves
beszámolót tárgyaló
közgyűlésen
tájékoztatja a közgyűlés
résztvevőit.
II. 1. 2. A
panaszügy -
intézés rendszerét és
folyamatát a
Pénztár úgy határozza meg,
hogy abban a
panasz elbírálásával
kapcsolatos egyes
feladat- és felelősségi körök,
valamint a
döntési jogkörök
egyértelműen
kerüljenek meghatározásra. A
panaszügy-intézési
eljárásban
egyértelműen azonosíthatók az egyes
eljárási szakaszok, illetve a felelős
személyek.
II. 1. 3. A
Pénztáron belül a
panaszfelvételt az arra
felhatalmazott dolgozó(- k ), a panasz érdemi
intézését az
Igazgatótanács végzi.
II. 1. 4. A
panaszügy -
intézéssel foglalkozó
munkatársaknak
rendelkezniük kell széleskörű, alapos
szakmai
ismeretekkel és az
ügyfélszolgálati
munkához szükséges
készségekkel
és képességekkel.
II. 1. 5. A
Pénztár a beérkezett panaszokat az
általa
meghatározott, de egységes elvek szerint
kialakított és áttekinthető
rendszerben,
valamennyi panaszügy-intézési szakaszban
követhetően kezeli és tartja nyilván.
II. 1. 6. A
panaszügy -
intézés során, amennyiben az
ügyfél a
Pénztár elsődleges
válaszával nem
elégedett, biztosítani kell az azt
ellátó
szakmai terület munkatársainak
pártatlanságát és
elfogulatlanságát.
II. 1. 7. A
panaszügy -
intézés rendje illeszkedik a
Pénztár
felépítéséhez,
sajátosságaihoz.
II. 1.
8.
Amennyiben a panasz az igazgatótanács tagjaira,
működésére vonatkozik, úgy a
panasz
kivizsgálását az ellenőrző
bizottság
végzi.
II. 2. A
panasz felvétele
II. 2. 1. A
panasz
benyújtására a
Pénztár a
pénztártagok és
munkáltatók,
támogatók igényei és
saját
adottságai alapján több, az
ügyfél
által választható
lehetőséget
biztosít, úgymint :
-
postán,
ill. belső
futárszolgálattal küldött
levél,
-
telefax,
-
elektronikus
út – interneten, e-mailben-,
-
személyesen,
de
minden
esetben írásban teszi lehetővé. Az
elérhetőségekről a Pénztár
a
pénztártagokat,
munkáltatókat és
támogatókat folyamatosan
tájékoztatja.
II. 3. A
panasz rögzítése
II. 3. 1. A
panaszt - annak
elintézéséig - a
Pénztár minden
esetben nyilvántartásba veszi. A
Pénztár a
beérkezett panaszügyeket
elkülönítetten
tartja nyilván,
számítógépen,
illetve panasz-dossziéban.
Különös
figyelmet kell fordítani arra, hogy az
azonosítás
céljából bekért adatok ne
sértsék az adatvédelmi
előírásokat,
és ne szolgáljanak más, a
panaszügyek
regisztrálásán
kívüli egyéb
adatgyűjtési célt. A
Pénztár a -
kizárólag a
panaszügyintézés
okán - birtokába került
személyes adatokat a
panasz elintézését követően
az
Ügykezelési Szabályzatban foglaltak
szerint
irattározza.
II. 3. 2. A
Pénztár segíti a panaszost a panasz
megfogalmazásában és
benyújtásában, ennek
érdekében
megfelelő tájékoztatást biztosít.
II. 3. 3. Ha
az
ügyfél személyesen teszi meg a
panaszát, a
Pénztár dolgozója, ill.
tisztségviselője a
helyszínen segítséget nyújt
a panaszosnak a
korrekt és szabályos irat
létrehozásában. Nem
személyesen, vagy a
jogosultság
megállapítására nem
alkalmas módon, illetve nem szabályszerűen
történő benyújtás
esetén a
Pénztár kérheti a panasz
benyújtásának utólagos
megerősítését.
Személyesen
benyújtott panasz esetén a panaszos megkapja az
általa benyújtott panasz egy, az
átvétel
igazolásával ellátott
másolati
példányát.
III. A
panaszügy intézése
III.
1. Az ügyintézés folyamata
III. 1.
1. A
panasz
benyújtásánál a panasz
leírásán kívül
valamennyi, a bejelentő
személyére, ill. a bejelentő szervezetre
vonatkozó
azonosító adat feltüntetése
szükséges. Beazonosíthatatlan
panaszbejelentést a Pénztár nem vesz
figyelembe!
III. 1. 2. A
felmerülő
panaszokat - amennyiben ez lehetséges -, helyben
és
azonnal orvosolni kell. Amennyiben ez nem lehetséges, vagy a
panaszos nem fogadja el a helyben felkínált
megoldást, gondoskodni kell a panasz szabályozott
és a szervezeti hierarchiában
történő
kezeléséről.
III. 1. 3. A
Pénztár a panasz
kivizsgálását
és azzal kapcsolatos döntését
a
jogszabályban előírt 30 napos
határidőn belül
teljesíti. Ha a határidőt valamilyen ok miatt meg
kell
hosszabbítani, erről az Igazgatótanács
határozatban értesíti a panaszost az
indok pontos
megjelölésével.
Az
Igazgatótanács egy alkalommal újabb 30
nappal
hosszabbíthatja meg a határidőt.
III.
1..4.
A Pénztár a panaszügyben hozott
érdemi
döntését pontos,
közérthető és
egyértelmű indokolással látja el,
és azt
írásba foglalva továbbítja
a panaszos
részére. Ha a levélben
jogszabályra
hivatkozik, a jogszabályhely megjelölése
mellett
annak érdemi rendelkezését is
ismertetni kell. Az
érdemi döntés
közlésével
egyidejűleg a Pénztár
tájékoztatja a
panaszost a rendelkezésére
álló
igényérvényesítési
és
jogorvoslati lehetőségekről (pl. Ellenőrző
Bizottsághoz,
PSZÁF - hez, valamint
bírósághoz
való fordulás).
II. 1. 5. A
panasszal
kapcsolatos döntéshozatalban nem vehet
részt a
Pénztár olyan alkalmazottja, vagy
tisztségviselője, megbízottja, aki a
sérelmezett
intézkedésben érintett.
IV. A panaszügy - intézéssel
kapcsoaltos
utolagos teendők
IV. 1. A
panaszokkal
kapcsolatos, írásban vagy elektronikusan
rögzített dokumentumokat a
Pénztár a panasz
alapjául szolgáló jogviszonyra
vonatkozóan előírt
bizonylat-megőrzési szabályoknak megfelelően, de
legalább a polgári jogi
elévülés
szabályaiból következő
határidőkre
tekintettel megfelelő ideig megőrzi.
IV. 2.
A
Pénztár a panaszok
nyilvántartását oly módon
alakítja
ki és vezeti, hogy az alkalmas legyen panaszügyi
statisztikák és kimutatások
készítésére is, amelyek
célja
többek között a
panaszügyintézés
hatékonyságának
mérése.
IV. 3.
Az
Igazgatótanács a panaszokról
éves
gyakorisággal elemzést
készít, amelyben
felméri a panaszügyek kapcsán
leginkább
érintett működési területeket,
és
meghatározza a panaszok megelőzése, illetve
csökkentése érdekében
szükséges
és lehetséges
intézkedéseket. Az
elemzés ismertetése
általában az
éves beszámolót
tárgyaló
közgyűlésen történik.
Az
elemzés célja a panaszügyekből
levonható
tapasztalatok beépítése a
szolgáltatási folyamatba.
IV. 4.
A
Pénztár
panaszügyintézéssel kapcsolatos
tevékenységét a fogyasztói
igényekre
és saját
üzletpolitikájának
fogyasztóvédelmi szempontjaira tekintettel
rendszeres
időkö-zönként fejleszti.
Jelen
Panaszügyek
kezelésének szabályzatát az Első
Rendőri Kiegészítő
Nyugdíjpénztár
Igazgatótanácsa 2010.
március 25. ülésén
megtárgyalta.
E
szabályzat
rendelkezéseit 2010.
január
01 - től visszamenőleg kell alkalmazni.
Jelen
Panaszügyek
kezelésének szabályzatában
foglaltak
betartásáért és
betartatásáért az Első Rendőri
Kiegészítő
Nyugdíjpénztár
Igazgatótanácsának tagjai felelősek.
A
Pénztár
Igazgatótanácsának elnöke
felelős a
„Panaszügyek kezelésének
szabályzata” rendelkezéseinek
aktualizálásáért,
így a
hatályos jogszabályokban foglaltaknak
való
megfeleléséért.
Budapest,
2010.
március 26.

Kövesi
László főtanácsos
It.
elnöke
|